Fedora-Fr - Communauté francophone Fedora - Linux

Communauté francophone des utilisateurs de la distribution Linux Fedora.

Dernière news : Fedora 34 n'est plus maintenu

#1 12/08/2021 09:36:48

VINDICATORs
RédactWikix and the graphicatorix!
Modérateur
Lieu : Toulouse(31) France
Site Web

xfs et le timestamp

J'ai pas mal d'anciennes partitions XFS qui sont montées sans l'option bigtime.

Normalement il y a moyen de corriger cela (après démontage des partitions) avec xfs_admin qui se trouve avec xfsprogs :
https://www.man7.org/linux/man-pages/ma … min.8.html

Cependant quand je regarde la version de xfsprogs sur Fedora34, je ne trouve pas cette option dans le man de xfs_admin :

xfs_admin(8)                                                                                         System Manager's Manual                                                                                         xfs_admin(8)

NAME
       xfs_admin - change parameters of an XFS filesystem

SYNOPSIS
       xfs_admin [ -eflpu ] [ -c 0|1 ] [ -L label ] [ -U uuid ] device [ logdev ]
       xfs_admin -V

DESCRIPTION
       xfs_admin uses the xfs_db(8) command to modify various parameters of a filesystem.

Devices  that  are mounted cannot be modified.  Administrators must unmount filesystems before xfs_admin or xfs_db(8) can convert parameters.  A number of parameters of a mounted filesystem can be examined and modified
       using the xfs_growfs(8) command.

The optional logdev parameter specifies the device special file where the filesystem's external log resides.  This is required only for filesystems that use an external log.  See the mkfs.xfs -l option,  and  refer  to
       xfs(5) for a detailed description of the XFS log.

OPTIONS
       -e     Enables unwritten extent support on a filesystem that does not already have this enabled (for legacy filesystems, it can't be disabled anymore at mkfs time).

-f     Specifies that the filesystem image to be processed is stored in a regular file at device (see the mkfs.xfs -d file option).

-j     Enables version 2 log format (journal format supporting larger log buffers).

-l     Print the current filesystem label.

-p     Enable 32bit project identifier support (PROJID32BIT feature).

-u     Print the current filesystem UUID (Universally Unique IDentifier).

-c 0|1 Enable (1) or disable (0) lazy-counters in the filesystem.

Lazy-counters may not be disabled on Version 5 superblock filesystems (i.e. those with metadata CRCs enabled).

This operation may take quite a bit of time on large filesystems as the entire filesystem needs to be scanned when this option is changed.

With lazy-counters enabled, the superblock is not modified or logged on every change of the free-space and inode counters. Instead, enough information is kept in other parts of the filesystem to be able to main‐
              tain the counter values without needing to keep them in the superblock. This gives significant improvements in performance on some configurations and metadata intensive workloads.

-L label
              Set the filesystem label to label.  XFS filesystem labels can be at most 12 characters long; if label is longer than 12 characters, xfs_admin will truncate it and print a warning message.  The  filesystem  label
              can be cleared using the special "--" value for label.

-U uuid
              Set  the UUID of the filesystem to uuid.  A sample UUID looks like this: "c1b9d5a2-f162-11cf-9ece-0020afc76f16".  The uuid may also be nil, which will set the filesystem UUID to the null UUID.  The uuid may also
              be generate, which will generate a new UUID for the filesystem.  Note that on CRC-enabled filesystems, this will set an incompatible flag such that older kernels will not be able to mount the filesystem.  To re‐
              move this incompatible flag, use restore, which will restore the original UUID and remove the incompatible feature flag as needed.

-V     Prints the version number and exits.

The mount(8) manual entry describes how to mount a filesystem using its label or UUID, rather than its block special device name.

SEE ALSO
       mkfs.xfs(8), mount(8), xfs_db(8), xfs_growfs(8), xfs_repair(8), xfs(5).

Sachant que nous sommes encore à la version 5.10, je me demande si ce n'est pas disponible sur la 5.12 de fedora 35/Rawhide?

Ce que confirme ce rapport de bogue (voir la réponse à la fin) :
https://bugzilla.redhat.com/show_bug.cgi?id=1795576

Après rien de bien urgent, l'an de grâce 2038 est encore loin... Mais bon cela ne me permet pas d'avoir un retour de la commande dmesg et un boot bien propre.

Je n'ai rien trouvé sur le sujet, mais il faut le savoir. Sans compter que cela ne touche pas que XFS, j'ai d'anciennes partitions en EXT4 qui ont le même problème.  Et comme c'est souvent des partitions système et que je n'ai pas envi de refaire une installation, il vas falloir que je cherche encore des solutions...

AMD R7 5800x, MSI Pro Carbon X470, 64Go DDR4 3.6Ghz Kingston Renegarde C17, RX5700XT MSI OC, SSD : 1xPNY LXR8 1To + 1x970EVO 500Go + 2x500Go 860EVO, 3x1To 860EVO, HDD WD 2To + 4To Black, BeQuiet Dark 900 + Ppower 1kW plat
AMD R7 2700x + 32Go DDR4 3.2Ghz, 1xPNY LXR8 1To, 2x1To 860QVO, rx6500xt 4Go, BMT MBox Q300L
AMD R5 2600, 32Go DDR4 1.8Ghz, 1x250GO SSD, 3x 2To RAID5 WDBlue, 1030GT 2Go, BCubes Chieftec + AMD A6 9500, 16Go DDR4 2.1Ghz, SSD 250Go,3To Red

#2 12/08/2021 18:31:09

Nicosss
Rédacteur Wiki
Rédacteur Wiki
Lieu : Isère
Site Web

Re : xfs et le timestamp

Bah d'ici 2038 tu auras fait une nouvelle installation sur disque neuf tongue

Effectivement tout est bien expliqué dans le commentaire #8 sur le bugzilla.

F35_64 Gnome-Shell - GA-990FXA-UD3 - Phenom II X6 1100T - NH-D14 - Ati HD 5750 Fanless - 16Go RAM /&/ F36_64 Gnome-Shell - Toshiba Satellite C660D-19X - 8Go RAM
F35_64 - ASRock 960GC-GS FX - AMD FX(tm)-8300 - 16Go RAM

Pied de page des forums